English English Indonesian Indonesian
oleh

Idul Fitri: Kemenangan Spritual

Oleh; Suf Kasman, Dosen UIN Alauddin

Syawal telah tiba, kini hilal menampakkan nur ๐—ธ๐—ฒ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ปnya.
Menunjukkan Ramadan tahun 1445 H sudah berakhir episodenya.

Mari kita sambut hari fitri yang suci ini dengan hati penuh riang gembira. Bersyukur atas nikmat yang diberikan-Nya, ๐—ธ๐—ฒ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ป spiritual terwujud dalam bahagia.

Aneka keceriaan menjalar kemana-mana. Senyum kesakinahan merata, miskin dan kaya sama-sama bersukacita. Lagi pula, ๐—ธ๐—ฒ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ป Fitri bukan momentum unjuk kemewahan.

Datangnya hari ๐—ธ๐—ฒ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ป telah menyinari jiwa spiritual dengan kirana keriangan dan lelehan kepuasan tak terhingga.
Idul Fitri disebut Hari Raya ๐—ธ๐—ฒ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ป spiritual, karena sukses mengendalikan hawa nafsu selama sebulan menunaikan ibadah puasa Ramadhan.

Idul Fitri bukan seperti turnamen
cabang olahraga selebriti atau kompetisi lomba yang ๐—ธ๐—ฒ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ปnya harus dirayakan dengan euforia dan penuh kebanggaan. ย 
๐—ž๐—ฒ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ป Idul Fitri merupakan ๐—ธ๐—ฒ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ป umat Islam yang berhasil meraih kematangan spiritual dan sosial setelah mengikuti
bulan training center (TC) untuk menguji dan melatih kesabaran.

Syahdan, ๐—ธ๐—ฒ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ป spiritual hati menjadi bagian penting dari pesan adiwarna Idul Fitri. Dalam konteks ini, ๐—ธ๐—ฒ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ป spiritual di hari Fitri ini merujuk pada pencapaian puncak dalam ibadah selama bulan Ramadan.

Melalui puasa, ibadah sunnah, dan peningkatan ibadah lainnya, umat Muslim meraih ๐—ธ๐—ฒ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ป spiritual dalam mengatasi godaan dan cobaan yang datang dari dalam diri sendiri maupun dari lingkungan sekitar.

๐—ž๐—ฒ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ป sejati ini pulalah dinamai ๐—ธ๐—ฒ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ป serebral kesalehan individualitas (ketaatan ritual), yaitu lebih menekankan dan mementingkan pelaksanaan ibadah seremonial.
Sungguh kemuliaan yang layak dijunjung tinggi, ๐—ธ๐—ฒ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ป puncak spiritual di hari Fitri ini.

News Feed